TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Centrum Doskonałości Dydaktycznej

CDD z grantem „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni”

Data: 02.08.2022

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

cdd-grant_duze.jpg52 uczelnie zyskały ministerialne dofinansowanie w ramach projektu „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni”. Wśród nich jest Politechnika Wrocławska, która dostanie 638 tys. zł.

Łącznie na wsparcie dla uczelni Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło ponad 34 mln zł. Środki pochodzą z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i mają pomóc wprowadzić zmiany organizacyjne oraz podnieść kompetencję kadr w systemie szkolnictwa wyższego.

Dzięki otrzymanemu grantowi powołane w grudniu 2021 r. politechniczne Centrum Doskonałości Dydaktycznej będzie mogło zintensyfikować działania związane z poprawą procesu kształcenia na uczelni. Przede wszystkim chodzi tutaj o wzmocnienie zaangażowania i samoświadomości zawodowej nauczycieli akademickich, rozwój ich kompetencji dydaktycznych, ale także - postaw projakościowych.

Centrum postawiło przed sobą trzy główne cele, których realizacja ma być kluczowa dla poprawy poziomu nauczania na PWr. A zagwarantowane fundusze pomogą je kompleksowo przygotować i przeprowadzić.

Po pierwsze wkrótce na Politechnice Wrocławskiej spośród cenionych dydaktyków zostanie wybrana grupa trenerów, którzy z czasem będą szkolić innych wykładowców.

– Powołamy do życia Szkołę Liderów Edukacji (SLE), żeby przygotować naszych trenerów do działania – mówi dr Anna Borkowska, Dyrektorka Centrum Doskonałości Dydaktycznej PWr. – Będzie to intensywny, nowoczesny program szkoleniowy dla 30 nauczycieli PWr, który poprowadzą eksperci z zewnątrz.

W projekcie zostaną wykorzystane także dobre praktyki i rozwiązania z naszej uczelni, dotyczące m.in. pracy ze studentami ze szczególnymi potrzebami, niepełnosprawnościami oraz studentami z innych kultur.

- Program i zakres szkoleń będzie szeroko konsultowany ze społecznością PWr i naszymi partnerami – wyjaśnia dr Borkowska. - Każdy uczestnik szkoły zostanie też zobowiązany do przygotowania i przeprowadzenia autorskiego szkolenia dla nauczycieli akademickich. 

Drugim zadaniem będzie diagnoza potrzeb w obszarze rozwijania kompetencji i potrzeb szkoleniowych nauczycieli PWr. - Badanie to odpowie nam na ważne pytanie o zaangażowanie, postawy, kompetencje oraz potrzeby ich rozwijania wśród naszych dydaktyków – wyjaśnia dr Anna Borkowska. - Będzie to też dla nas podstawa do tego, by móc bardziej szczegółowo planować dalsze działania, zarówno CDD, jak i innych jednostek uczelnianych.

Ostatnim zaplanowanym celem jest przygotowanie i wprowadzenia na uczelni systemu koleżeńskiej superwizji rozwojowej (czyli tzw. „wspierających hospitacji”).

W konsultacjach zostaną opracowane procedury, narzędzia, standardy superwizji. Superwizorzy będą analizować mocne strony i obszary do poprawy w pracy konkretnego nauczyciela. A w ramach mentoringu, który nastąpi po właściwej hospitacji, superwizor z nauczycielem będą wspólnie wypracowywać nowe, rekomendowane rozwiązania.

Oprócz tych zadań, centrum planuje także akcję informacyjną, wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz szeroką dyskusję w obrębie całej społeczności PWr.

- Chcemy zacząć działać tak szybko, jak to możliwe. Dlatego już teraz zapraszam wszystkich nauczycieli akademickich do współpracy i zachęcam do podnoszenia własnych kompetencji, co poprawi jakość kształcenia na całej uczelni – mówi dr Borkowska.

Politechnika Wrocławska © 2024